Pongaroa - Reisverslag uit Pongaroa, Nieuw Zeeland van Jules Mennen - WaarBenJij.nu Pongaroa - Reisverslag uit Pongaroa, Nieuw Zeeland van Jules Mennen - WaarBenJij.nu

Pongaroa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jules

01 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Pongaroa

The sprawling metropolis of 'Pongaroa' or translated from Maori 'the place where the wind blows very hard in to the trees' is echt in de middle of nowhere, dacht je dat okkenbroek een gat was dan ben je nog niet in Nieuw-Zeeland geweest.
50 km van het dichtsbijzijnde dorp is Pongaroa een dorpje met een stel boerderijen, a pub, a groccerieshop en vooral een hele hoop merkwaardige mensen. Pongaroa's made famous by farmers, shearers, fishermen and the odd wanker zoals ze zelf in de pub zeggen.
Hoe dan ook is het wel een hele toffe ervaring om op een boerderij te werken. Ondanks dat ik geen bereik heb met mijn mobiele telefoon, voor tandpasta 50 km in de auto moet zitten en de locals altijd wel minstens 1 kledingstuk van 'Tui' NZ's bier aan hebben, maak ik wel dingen mee die ik niet in de stad mee zou maken.

Ik leef in huis bij een Engels echtpaar samen met een andere WWOOF-er. Ze gebruiken de boerderij niet echt voor commerciele doeleinden maar meer voor eigen gebruik en ze doen alles Organisch. Elk jaar slachten ze een koe waar ze dan de rest van het jaar hamburgers van maken en af en toe schieten ze een schaap of een hert wat ook niet verkeerd smaakt. Ze hebben daarnaast ook nog een groenten tuin dus in principe hoeven ze alleen brood, beleg en eieren te kopen. En ik moet toegeven.. it tastes good.

Mijn dagelijkse routine bestaat uit een paar uur werken wat inhoud 'scrub cutting'( basicly kapot maken wat ik met CVNZ heb proberen te redden) helpen met de bouw van hun huis, or just the odd jobs. daarna op bed een film kijken, gitaar spelen, rustig avond eten en dan weer naar bedje toe. Tussendoor nemen ze ons mee naar het strand, een windmolen park, hebben ze een feestje thuis en laten ze ons de omgeving zien.
Het is een soort van basic form of life, een rusitge plek waar ze als gepensioneerde oudjes een boerderij hebben en die rust is eigenlijk wel heel prettig.

Dit is echter wel hoe Nieuw-Zeeland voor het grootste deel is, het is een agrarisch land met een paar grotere steden, en het maakt eigenlijk niet zoveel uit dat ik in het midden van nergens zit want er is genoeg in het boer'n lev'n dat compleet nieuw voor me is en daarom quite exciting.

3 Januari ga ik naar een nieuwe boerderij bij de Taranaki vulkaan aan de west kust. Dus een nieuwe plek om onveilig te maken.
De beste wensen voor het nieuwe jaar, i beat you to it ghagha. En tot de nieuwe update van je favoriete wereldreiziger;)

grts Jules

• 01 Januari 2010 - 14:37

Annie, Wim Thijs:

Hoi Jules,,,
    Jij ook een goed nieuwjaar en nog een hele fijne tijd in `t boer`n land,,,

• 01 Januari 2010 - 15:26

• 01 Januari 2010 - 15:27

Fam Joosten:

Jules,

Gelukkig Nieuwjaar
    en veel reisplezier in 2010.

Groetjes Thieu, Lenie
    Rens, Silvie, Roel en Mirna

• 02 Januari 2010 - 22:14

Martin En Lieke:

De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, dat het maar goed zal blijven bevallen. We zijn benieuwd naar de volgende stop over.

• 08 Januari 2010 - 06:44

Arie, Rini + Kids:

Dag Jules,
    Na je site te hebben bekeken hebben we toch nog iets van Pangaroa gezien. Het is er goed en op veel plaatsen inderdaad erg relaxed. Het zou wel mooi zijn geweest als we elkaar hadden kunnen treffen aan de andere kant van de bol. Maar gezien ons kort verblijf en strakke planning zat dat er niet in. Werk en geniet verder van de tijd dat je er bent! Wij hebben elke keer moeten kiezen wat gaan we wel bezichtigen en wat slaan we over. Inmiddels zijn we terug in NL en is het koud (-16) en guur. Denk ik terug aan afgelopen zaterdag toen ik een hole in one probeerde te slaan in Tauranga, wat overigens niet is gelukt!

Het ga je goed, Arie, Rini, Gina, Lenny en Corné.